Sunday, January 16, 2011

Punca Penyakit Kronik

PUNCA  PENYAKIT  KRONIK

Berat badan yang berlebihan dan obesiti merupakan salah satu faktor  yang menyumbang kepada pelbagai jenis penyakit kronik tidak berjangkit saperti penyakit jantung koronari, diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit buah pinggang, artritis  dan penyakit kanser.

Adalah amat penting bagi semua pihak untok mengambil langkah-langkah pencegahan, mengamalkan cara  hidup sihat dan mengambil permakanan yang sihat serta seimbang disamping menjalankan aktiviti fizikal secara tetap demi kesejahteraan dan kehidupan yang berkualiti.



Bagi yang mengamalkan program pengurusan berat badan pasti ia selamat dan di iktiraf.  Dua kunci utama kejayaan  program ini ialah pengawalan pengambilan permakanan dan melakukan  kegiatan fizikal tetap secara berterusan.  Tanpa kedua-dua faktor ini, program ini tidak akan  berkesan dan berjaya.


Oleh itu, kita janganlah mudah terpedaya dengan iklan dan promo mengenai kaedah-kaedah pengurangan
berat badan yang menjanjikan pengurangan berat badan dalam masa yang singkat dengan menggunakan ubat atau kaedah yang tidak di ketahui kesahihannya dan boleh memudaratkan dan mempunyai  risiko dan  menjejaskan kesihatan.

                                                                                                                                    

No comments:

Post a Comment